Angelltrøa Huseierlag, Organisering:
Angelltrøa Huseierlag er et tingrettslig sameie. Dette er IKKE det samme som et borettslag. Beboerne er selveiere, og forholder seg til kommunalt regelverk når det gjelder egen eiendom. Det vil si at bygningsmessige endringer og andre endringer på egen tomt (fasadeendringer, påbygg etc) følger vedtatt reguleringsplan og Trondheim Kommunes retningslinjer. Reguleringsplan finnes HER
Sameiet skal ivareta fellesarealer som plener, parkeringsplasser og noen interne veier og gangveier. Hoveddelen av veiene på Angelltrøa er kommunale, dette gjelder også gatelys, sluk etc. Hver vår er det sameiermøte, hvor det velges et styre som skal ivareta sameiets interesser. Angelltrøa Huseierlag var opprinnelig et borettslag, men ble oppløst i 1984, Servitutterklæringen som da ble laget, regulerer hvilke forpliktelser og rettigheter den enkelte beboer har. I tillegg har Angelltrøa Huseierlag vedtekter som beskriver og regulerer hvordan sameiet er organisert og skal drives gjennom styret, og som regulerer styrets og sameiermøtets rettigheter og oppgaver.
Asbestholdige takplater (eternitt takplater)
Eternitt takplater på gamle carporter, på enkelte eneboligtak, eller på enkelte uteboder, inneholder asbest. Ved utskifting av disse skal en følge skrivet knyttet lenken under, dette uansett om arbeidet gjøres av beboer eller av håndverker. Se her: «Riktig håndtering av asbestholdige isolasjonsplater, takplater av eternitt»
Brøyting
Det er kommunen som brøyter de offentlige veiene på Angelltrøa. Eventuelle klager på brøyting må sendes Trondheim Kommune/Bydrift.https://www.trondheim.kommune.no/tema/veg-vann-og-avlop/veg/vedlikehold-og-drift/
Huseierlaget ved Myhre har ansvar for brøyting av parkeringsplasser, gangveier og foran garasjer. Kart over hvilke veier som er kommunale og hvilke som er del av AHL sitt fellesarea (og driftes av AHL) finnes HER
Kommunens kart over hvem som eier veien finner du her
Byggesaker
Husene på Angelltrøa er selveierhus på egen tomt, og følger vanlige kommunale retningslinjer for byggesaker ift søknader etc. Kommunen har etablert en veiledning for bruk i byggesaker på Angelltrøa, som gir krav/retningslinjer til hva som tillates i byggesaker i AHL. Retningslinjen ligger her. På samme katalog ligger også reguleringsplan, gamle kart/tegninger etc
Ved etablering av P-plass på egen tomt med utkjøring til kommunal vei (de fleste veiene på Angelltrøa er kommunale) må det søkes kommunen om dette LINK
Elbil
Elbil i garasje skal lades med fast ladeboks, ikke med "nødladeren" som følger med bilen. Eksisterende 16A kurs benyttes. Max ladestrøm skal settes til 10A. Det er tillatt i følge forskriftene at ladeboks kan monteres på eksisterende kurs dersom det ikke er annet enn lys og portåpner tilkoplet, og dersom ladeboksen er låst til ladestrøm på 10A. Ladeboks hvor brukeren selv kan endre ladestrøm via app eller via menyvalg på ladeboksen ikke er tillatt når ladeboksen står på kurs hvor annet utstyr er tilkoplet.
Se også under fanene Parkering og Garasjer
Garasjer
Det ble i 2013-2015 satt opp nye garasjer på Angelltrøa, da de gamle var falleferdige. Det er 208 garasjer som ble kjøpt av av den enkelte beboer. De kan kun eies av beboere i Angelltrøa Huseierlag. Det er opprettet et garasjelag for drift og vedlikehold av garasjene. Her er link til referat av stiftelsesmøte august 2018 med mere informasjon. Se fanen Garasjer for mere informasjon.
Innmelding av feil til Trondheim Bydrift på kommunale gatelys, vann/avløp, vei etc finner du her:
https://www.trondheim.kommune.no/tema/veg-vann-og-avlop/veg/vedlikehold-og-drift/
Individuell nedbetaling av fellesgjeld
Som vedtatt på årsmøtet og beskrevet i sommerbrevet så har beboerne nå anledning til å betale ned sin andel av fellesgjelda.
AHL's. Det er beskrevet i dette skrivet, som ligger under Nytt og Nyttig i dokumentarkivet.
Innsamling av hageavfall
Vaktmesterselskapet plasserer tre containere (10 m3, ca. 1,5 m høye) på fellesområdet med god avstand til alle beboere, og slik at ingen har mer enn 150 meter å gå for å få levert sitt hageavfall. Avfallet skal ikke pakkes inn i noe, og det er heller ikke nødvendig å binde kvistene sammen. PLAST, PLASTSEKKER OG ANNET SØPPEL SKAL IKKE LEGGES I CONTAINEREN, KUN HAGAVAFALL! Hvis reglene ikke respekteres, vil ordningen avsluttes.
Containerne skal stå ved Sildråpevegen i partallsuker, og ved Angelltrøvegen i oddetallsuker. Ordningen trer i kraft i uke 18 i Sildråpevegen og i uke 19 i Angelltrøvegen og avsluttes uke 43 når hageavfallsmottaket stenger.
Større mengder må beboerne kjøre på Heggstadmoen med selv, det er gratis for private.
Kart
Kart over Angelltrøa med garasjenummer etc finner dere her. NB, endringene fra sluttfasen av garasjeutbyggingen er ikke med, så det mangler enkelte garasjer på kartet.
Kart over hvilke veier som er kommunale og hvilke som er del av AHL sitt fellesareal (og driftes av AHL) finnes HER
KabelTV/Bredbånd
Informasjon ligger på egen side/egen fane
Kjøp av grøntareal.
På sameiermøtet 2019 sak 7.3 ble det vedtatt å åpne opp igjen for kjøp av mindre begrensede arealer, typisk 1 meter langs huset for etablering av lysgrav/varmepumpe, arealer som tidligere styrer har gitt bruksrett på etc. Retningslinje for salg/bruk av fellesarealer vedtatt på sameiermøte 2017 ligger under "nytt og nyttig" under Dokumenter. De som ønsker å kjøpe areal må lese denne først. Pris er kr 930/m2, indeksregulert juni 2023 fra kr 800/m2. Se også punkt lengre nede ang Tinglysing.
Midlertidig bruk av fellesareal
I forbindelse med bygge/anleggsarbeider kan midlertidig bruk av fellesareal for lagring/tilkomst aksepteres. Styret skal i tilfelle ha melding i forkant, bruk må ikke være til hinder for normal tilkomst, og området skal tilbakeføres (tilsås og planeres) etter bruk.
Oljetanker
Fra 2020 er det forbud mot bruk av fyringsolje til oppvarming. Gamle tanker må tømmes, og renses eller fjernes. Arbeidet må gjøres av et sertifisert firma. Dette er huseiers ansvar, og prisen er avhengig av oljemengden som er i tanken. Da Angelltrøa ble bygget, var det oljefyring i alle husene. Det er vanlig at flere hus har felles tank. Hvis det blir oljelekkasje fra tanken, blir det en meget kostbar sak. De som har felles tank må organisere dette selv.
Man kan enten få tanken gravd opp og fjernet (mange entrepenører gjør dette), men det finnes også noen som tømmer tanken og fyller den med skum, det kan i mange tilfeller bli rimeligere. Nortank, www.nortank.no er størst i Norge på sistnevnte.
Parkering på Angelltrøa, info ligger under fanen PARKERING
Postkasseskilt:
Skilt til postkassene (navneskilt og ev. Reklame? Nei takk!) leveres av Polyteknikk v.Per Steinar Valstad, [email protected] 992 54 999. Skiltene og faktura sendes direkte til den som bestiller
Rørleggerarbeid:
Kommunen har ansvar for offentlige ledningsnett og kummer på offentlige veier. AHL har ansvar for gangveiene, parkeringsplassene og private ledninger frem til og med utvendig stoppekran. Originalkartene over utvendige stoppekraner ligger på hjemmesiden. Ikke skru på de utvendige stoppekranene, da låser de seg, ifølge kommunen. Sameiere som har ledningsnett fra samme stoppekran, har felles ansvar fra stoppekranen og inn.
Sikringsskap og nøkkel
Det er felles sikringsskap for garasjer og motorvarmerkontakter, de står som regel montert på enden av en garasjerekke. Dersom sikringen har gått eller dere trenger å kople ut strøm for å installere elbillader el.l., så har alle i styret nøkkel til sikringsskapet. Husk å få lånt nøkkel i god tid dersom det er planlagt arbeide!
Siktlinjer ved parkering, plassering av containere etc
Trondheim Kommune har utarbeidet en retningslinje for Angelltrøa, angående krav til siktlinjer i veikryss. Dette er aktuelt ved parkering, plassering ac containere etc. Retningslinje ligger HER
Skadedyravtale
AHL har avtale med Rentokil for bekjempelse av mus og rotter på fellesområdet, og de har åtestasjoner satt ut flere plasser i området for å ha kontroll på dette. Dersom den enkelte huseier har problemer med gnagere kan dere benytte avtalepris på 3125kr inkl mva pr bolig for inspeksjon med anbefaling/tiltak. Kontakt i tilfelle Trond Dahl 906 65 151 [email protected]
Her er kart over åtestasjoner (pr mai 2023)
Stoppekraner for vanntilførsel
Huseierlaget støtter dokumenterte utgifter til skifte av utvendig stoppekran med inntil kr. 20.000. Beløpet reguleres årlig med konsumprisindeksen. Intensjonen er at dette utføres dersom det likevel skal gjøres annet gravearbeide
Styret.
Styret i AHL velges på årsmøtet, styremedlemmene velges for to år om gangen, og kan i følge vedtektene sitte i 3 perioder, dvs 6 år. Henvendelser til styret sendes til [email protected]. Styret avholder månedlige styremøter, referatene legges ut, se fanen Dokumenter
Takstiger:
Takstigene i Sildråpeveien er ikke godkjente etter dagens standard. Men reglene har ikke tilbakevirkende kraft, så eksisterende stige er OK så lenge den ikke er svekket av rust, dårlig innfestet eller liknende. Dersom de er rustne eller dårlig innfestet kan det bli pålegg om utskifting. Dagens krav innbefatter bl.a ryggbøyle. Takstigene er felles for hver husrekke, og husene i rekka har felles ansvar. De enkelte rekkene oppfordres til å ga sammen om utskifting. Styret i AHL kan ikke organisere dette.
Tinglysing av kjøpt tilleggsareal
Styret har behandlet mange saker der beboere har avtalt, men ikke dokumentert bruksrett til fellesareal (P-plass etc)
Alle som har kjøpt areal har i de nyeste kontraktene presisert at kjøpet skal tinglyses, da kommer det inn på offentlige kart, og det er dokumentert for ettertiden. Beskrivelse av framgangsmåte ligger i dokumentarkivet under Byggedokumentasjon og fellesareal/Hvordan tinglyse kjøpt eller fradelt areal
Vaktmester:
På sameiermøte 2018 ble det vedtatt at styret skulle se på mulighetene for å benytte vaktmesterfirma i stedet for å ansette ny fast vaktmester. Vaktmesterfirma Øyvind Myhre er nå engasjert og vil ta seg av brøyting/strøing og andre vaktmestertjenester. Alle henvendelser om arbeide som ønskes utført av vaktmester må gå gjennom styret, mail til [email protected]
Angelltrøa Huseierlag er et tingrettslig sameie. Dette er IKKE det samme som et borettslag. Beboerne er selveiere, og forholder seg til kommunalt regelverk når det gjelder egen eiendom. Det vil si at bygningsmessige endringer og andre endringer på egen tomt (fasadeendringer, påbygg etc) følger vedtatt reguleringsplan og Trondheim Kommunes retningslinjer. Reguleringsplan finnes HER
Sameiet skal ivareta fellesarealer som plener, parkeringsplasser og noen interne veier og gangveier. Hoveddelen av veiene på Angelltrøa er kommunale, dette gjelder også gatelys, sluk etc. Hver vår er det sameiermøte, hvor det velges et styre som skal ivareta sameiets interesser. Angelltrøa Huseierlag var opprinnelig et borettslag, men ble oppløst i 1984, Servitutterklæringen som da ble laget, regulerer hvilke forpliktelser og rettigheter den enkelte beboer har. I tillegg har Angelltrøa Huseierlag vedtekter som beskriver og regulerer hvordan sameiet er organisert og skal drives gjennom styret, og som regulerer styrets og sameiermøtets rettigheter og oppgaver.
Asbestholdige takplater (eternitt takplater)
Eternitt takplater på gamle carporter, på enkelte eneboligtak, eller på enkelte uteboder, inneholder asbest. Ved utskifting av disse skal en følge skrivet knyttet lenken under, dette uansett om arbeidet gjøres av beboer eller av håndverker. Se her: «Riktig håndtering av asbestholdige isolasjonsplater, takplater av eternitt»
Brøyting
Det er kommunen som brøyter de offentlige veiene på Angelltrøa. Eventuelle klager på brøyting må sendes Trondheim Kommune/Bydrift.https://www.trondheim.kommune.no/tema/veg-vann-og-avlop/veg/vedlikehold-og-drift/
Huseierlaget ved Myhre har ansvar for brøyting av parkeringsplasser, gangveier og foran garasjer. Kart over hvilke veier som er kommunale og hvilke som er del av AHL sitt fellesarea (og driftes av AHL) finnes HER
Kommunens kart over hvem som eier veien finner du her
Byggesaker
Husene på Angelltrøa er selveierhus på egen tomt, og følger vanlige kommunale retningslinjer for byggesaker ift søknader etc. Kommunen har etablert en veiledning for bruk i byggesaker på Angelltrøa, som gir krav/retningslinjer til hva som tillates i byggesaker i AHL. Retningslinjen ligger her. På samme katalog ligger også reguleringsplan, gamle kart/tegninger etc
Ved etablering av P-plass på egen tomt med utkjøring til kommunal vei (de fleste veiene på Angelltrøa er kommunale) må det søkes kommunen om dette LINK
Elbil
Elbil i garasje skal lades med fast ladeboks, ikke med "nødladeren" som følger med bilen. Eksisterende 16A kurs benyttes. Max ladestrøm skal settes til 10A. Det er tillatt i følge forskriftene at ladeboks kan monteres på eksisterende kurs dersom det ikke er annet enn lys og portåpner tilkoplet, og dersom ladeboksen er låst til ladestrøm på 10A. Ladeboks hvor brukeren selv kan endre ladestrøm via app eller via menyvalg på ladeboksen ikke er tillatt når ladeboksen står på kurs hvor annet utstyr er tilkoplet.
Se også under fanene Parkering og Garasjer
Garasjer
Det ble i 2013-2015 satt opp nye garasjer på Angelltrøa, da de gamle var falleferdige. Det er 208 garasjer som ble kjøpt av av den enkelte beboer. De kan kun eies av beboere i Angelltrøa Huseierlag. Det er opprettet et garasjelag for drift og vedlikehold av garasjene. Her er link til referat av stiftelsesmøte august 2018 med mere informasjon. Se fanen Garasjer for mere informasjon.
Innmelding av feil til Trondheim Bydrift på kommunale gatelys, vann/avløp, vei etc finner du her:
https://www.trondheim.kommune.no/tema/veg-vann-og-avlop/veg/vedlikehold-og-drift/
Individuell nedbetaling av fellesgjeld
Som vedtatt på årsmøtet og beskrevet i sommerbrevet så har beboerne nå anledning til å betale ned sin andel av fellesgjelda.
AHL's. Det er beskrevet i dette skrivet, som ligger under Nytt og Nyttig i dokumentarkivet.
Innsamling av hageavfall
Vaktmesterselskapet plasserer tre containere (10 m3, ca. 1,5 m høye) på fellesområdet med god avstand til alle beboere, og slik at ingen har mer enn 150 meter å gå for å få levert sitt hageavfall. Avfallet skal ikke pakkes inn i noe, og det er heller ikke nødvendig å binde kvistene sammen. PLAST, PLASTSEKKER OG ANNET SØPPEL SKAL IKKE LEGGES I CONTAINEREN, KUN HAGAVAFALL! Hvis reglene ikke respekteres, vil ordningen avsluttes.
Containerne skal stå ved Sildråpevegen i partallsuker, og ved Angelltrøvegen i oddetallsuker. Ordningen trer i kraft i uke 18 i Sildråpevegen og i uke 19 i Angelltrøvegen og avsluttes uke 43 når hageavfallsmottaket stenger.
Større mengder må beboerne kjøre på Heggstadmoen med selv, det er gratis for private.
Kart
Kart over Angelltrøa med garasjenummer etc finner dere her. NB, endringene fra sluttfasen av garasjeutbyggingen er ikke med, så det mangler enkelte garasjer på kartet.
Kart over hvilke veier som er kommunale og hvilke som er del av AHL sitt fellesareal (og driftes av AHL) finnes HER
KabelTV/Bredbånd
Informasjon ligger på egen side/egen fane
Kjøp av grøntareal.
På sameiermøtet 2019 sak 7.3 ble det vedtatt å åpne opp igjen for kjøp av mindre begrensede arealer, typisk 1 meter langs huset for etablering av lysgrav/varmepumpe, arealer som tidligere styrer har gitt bruksrett på etc. Retningslinje for salg/bruk av fellesarealer vedtatt på sameiermøte 2017 ligger under "nytt og nyttig" under Dokumenter. De som ønsker å kjøpe areal må lese denne først. Pris er kr 930/m2, indeksregulert juni 2023 fra kr 800/m2. Se også punkt lengre nede ang Tinglysing.
Midlertidig bruk av fellesareal
I forbindelse med bygge/anleggsarbeider kan midlertidig bruk av fellesareal for lagring/tilkomst aksepteres. Styret skal i tilfelle ha melding i forkant, bruk må ikke være til hinder for normal tilkomst, og området skal tilbakeføres (tilsås og planeres) etter bruk.
Oljetanker
Fra 2020 er det forbud mot bruk av fyringsolje til oppvarming. Gamle tanker må tømmes, og renses eller fjernes. Arbeidet må gjøres av et sertifisert firma. Dette er huseiers ansvar, og prisen er avhengig av oljemengden som er i tanken. Da Angelltrøa ble bygget, var det oljefyring i alle husene. Det er vanlig at flere hus har felles tank. Hvis det blir oljelekkasje fra tanken, blir det en meget kostbar sak. De som har felles tank må organisere dette selv.
Man kan enten få tanken gravd opp og fjernet (mange entrepenører gjør dette), men det finnes også noen som tømmer tanken og fyller den med skum, det kan i mange tilfeller bli rimeligere. Nortank, www.nortank.no er størst i Norge på sistnevnte.
Parkering på Angelltrøa, info ligger under fanen PARKERING
Postkasseskilt:
Skilt til postkassene (navneskilt og ev. Reklame? Nei takk!) leveres av Polyteknikk v.Per Steinar Valstad, [email protected] 992 54 999. Skiltene og faktura sendes direkte til den som bestiller
Rørleggerarbeid:
Kommunen har ansvar for offentlige ledningsnett og kummer på offentlige veier. AHL har ansvar for gangveiene, parkeringsplassene og private ledninger frem til og med utvendig stoppekran. Originalkartene over utvendige stoppekraner ligger på hjemmesiden. Ikke skru på de utvendige stoppekranene, da låser de seg, ifølge kommunen. Sameiere som har ledningsnett fra samme stoppekran, har felles ansvar fra stoppekranen og inn.
Sikringsskap og nøkkel
Det er felles sikringsskap for garasjer og motorvarmerkontakter, de står som regel montert på enden av en garasjerekke. Dersom sikringen har gått eller dere trenger å kople ut strøm for å installere elbillader el.l., så har alle i styret nøkkel til sikringsskapet. Husk å få lånt nøkkel i god tid dersom det er planlagt arbeide!
Siktlinjer ved parkering, plassering av containere etc
Trondheim Kommune har utarbeidet en retningslinje for Angelltrøa, angående krav til siktlinjer i veikryss. Dette er aktuelt ved parkering, plassering ac containere etc. Retningslinje ligger HER
Skadedyravtale
AHL har avtale med Rentokil for bekjempelse av mus og rotter på fellesområdet, og de har åtestasjoner satt ut flere plasser i området for å ha kontroll på dette. Dersom den enkelte huseier har problemer med gnagere kan dere benytte avtalepris på 3125kr inkl mva pr bolig for inspeksjon med anbefaling/tiltak. Kontakt i tilfelle Trond Dahl 906 65 151 [email protected]
Her er kart over åtestasjoner (pr mai 2023)
Stoppekraner for vanntilførsel
Huseierlaget støtter dokumenterte utgifter til skifte av utvendig stoppekran med inntil kr. 20.000. Beløpet reguleres årlig med konsumprisindeksen. Intensjonen er at dette utføres dersom det likevel skal gjøres annet gravearbeide
Styret.
Styret i AHL velges på årsmøtet, styremedlemmene velges for to år om gangen, og kan i følge vedtektene sitte i 3 perioder, dvs 6 år. Henvendelser til styret sendes til [email protected]. Styret avholder månedlige styremøter, referatene legges ut, se fanen Dokumenter
Takstiger:
Takstigene i Sildråpeveien er ikke godkjente etter dagens standard. Men reglene har ikke tilbakevirkende kraft, så eksisterende stige er OK så lenge den ikke er svekket av rust, dårlig innfestet eller liknende. Dersom de er rustne eller dårlig innfestet kan det bli pålegg om utskifting. Dagens krav innbefatter bl.a ryggbøyle. Takstigene er felles for hver husrekke, og husene i rekka har felles ansvar. De enkelte rekkene oppfordres til å ga sammen om utskifting. Styret i AHL kan ikke organisere dette.
Tinglysing av kjøpt tilleggsareal
Styret har behandlet mange saker der beboere har avtalt, men ikke dokumentert bruksrett til fellesareal (P-plass etc)
Alle som har kjøpt areal har i de nyeste kontraktene presisert at kjøpet skal tinglyses, da kommer det inn på offentlige kart, og det er dokumentert for ettertiden. Beskrivelse av framgangsmåte ligger i dokumentarkivet under Byggedokumentasjon og fellesareal/Hvordan tinglyse kjøpt eller fradelt areal
Vaktmester:
På sameiermøte 2018 ble det vedtatt at styret skulle se på mulighetene for å benytte vaktmesterfirma i stedet for å ansette ny fast vaktmester. Vaktmesterfirma Øyvind Myhre er nå engasjert og vil ta seg av brøyting/strøing og andre vaktmestertjenester. Alle henvendelser om arbeide som ønskes utført av vaktmester må gå gjennom styret, mail til [email protected]