Bredbånd og KabelTV
AHL har fra 01.10.2023 avtale med Telia om leveranse av TV/bredbånd.
Avtalen med Telia blir en komplett avtale med et antall poeng som man kan velge å bruke på enten:
I hvert hus er det montert et fibermodem, en hussentral med wifirouter og en dekoder. Alt er Telia sitt, og skal følge huset ved evt eiendomsoverdragelse. Ved evt kjøp må ny eier kontakte Telia for registrering.
Feilmelding:
AHL eier vårt eget interne fibernett, og service og vedlikehold på det inngår i avtalen.
For å se på TV via Telia er det flere muligheter:
Opptak gjøres ikke på fysisk harddisk i hver enkelt dekoder, de ligger lagret "i skyen" hos Telia, slik at man kan se på sine egne opptak overalt og fra alle "dingser" hvor man er pålogget Telia.
Linker og bruksanvisninger:
Her er link til spesifikasjon på avtalen vår: LINK.
Som Telia komplett kunde vil vi også få rabatt på Telia mobilabonnement, samt flere poeng som kan brukes på TV/strømmetjenester. LINK
Dekoder bruksanvisning:
Bytte av avtale fra Telenor til Telia.
I forbindelse med utløp at Telenor sin avtale med AHL juni 2023 så ble det hentet inn tilbud fra alle relevante leverandører i markedet, vi hadde en lang og omfattende prosess med å vurdere, og satt opp en detaljert sammenlikning ut fra mange kriterier. I tillegg har vi erfaringer med Telenor avtalen. Dette ble vurdert av styret i samarbeid med en arbeidsgruppe av beboere, og enstemmig anbefaling fra gruppen var å bytte til Telia. Noen momenter fra denne vurderingen som kan nevnes:
Gamle koaks kabler:
Signal inn til alle hus går nå på fiber. De gamle koaks kablene er ikke fjernet. Dersom dere ønsker å fjerne disse så vær obs på at fiber kabel kan ligge i samme gjennomføring/trase som de gamle koaks kablene. Evt skader på aktivt anlegg som følge av riving på egen eiendom må bekostes av den enkelte beboer
Andel bredbåndkostnader
Vi har fått spørsmål om hvor stor del av prisen for kabelTV og bredbånd som er bredbåndskostnader, da endel beboere får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Av totalprisen så er kr 239pr mnd bredbånd. Tidligere sto denne andelen på TOBB sin faktura, det er i følge TOBB ikke lengre mulig. Det er laget et brev fra styret her (for 2022) som dere evt kan benytte som dokumentasjon, eller dere kan sende mail til 81555520@telenor.com og be om dokumentasjon selv. (oppdatering kommer for 2023)
AHL har fra 01.10.2023 avtale med Telia om leveranse av TV/bredbånd.
Avtalen med Telia blir en komplett avtale med et antall poeng som man kan velge å bruke på enten:
- Bare data (750Mbit) uten TV
- En pakke med TV kanaler og 200Mbit datahastighet
- Eller man kan bruke alle poengene på TV kanaler og strømmetjenester
- (det er samme pris for alle de tre alternativene, og prisen er inkludert i fellesutgiftene)
I hvert hus er det montert et fibermodem, en hussentral med wifirouter og en dekoder. Alt er Telia sitt, og skal følge huset ved evt eiendomsoverdragelse. Ved evt kjøp må ny eier kontakte Telia for registrering.
Feilmelding:
- For feilmelding kontakt Telia på tlf 21906050, eller rapporter via kontaktskjema dersom utenom åpningstid.https://www.telia.no/kundeservice/kontakt-oss/kontaktskjema/
- Det er gjort flere oppdateringer fra Telia på dekoder programvare. Det kan være at dekoder ikke har fått lastet dette automatisk, og det er feilmelding med TV signal eller melding om manglende signal. Gjør da følgende på dekoder: Innstillinger->Enhetsinnstillinger->Info->systemoppdatering og App oppdatering. Kontakt Telia dersom dette fortsatt ikke funker eller om du ikke får til dette.
AHL eier vårt eget interne fibernett, og service og vedlikehold på det inngår i avtalen.
For å se på TV via Telia er det flere muligheter:
- Man kan benytte den medfølgende dekoderen (kablet eller trådløst over WiFi)
- Med nye TV'er med Android operativsystem så kan man installere Telia appen direkte i TV'en og trenger da kun nettverkstilkopling (kablet eller trådløst) til TV'en
- Via Google Chromecast eller Apple TV klient innebygd i TV (mange nyere TV'er har dette innebygd)
- Med Telia app på Apple TV boks
- Med Telia app på Android TV boks (man får kjøpt Andoid TV boks for godt under 1000kr hos de store elektrokjedene)
- Man kan installere Telia appen på mobiltelefon/nettbrett og speile til TV via chromecast/appleTV
- Man kan også ta med dekoderen på hytta eller andre plasser man ønsker å benytte den.
- (det er mao ikke nødvendig å leie flere dekodere dersom man har flere TV'er)
Opptak gjøres ikke på fysisk harddisk i hver enkelt dekoder, de ligger lagret "i skyen" hos Telia, slik at man kan se på sine egne opptak overalt og fra alle "dingser" hvor man er pålogget Telia.
Linker og bruksanvisninger:
Her er link til spesifikasjon på avtalen vår: LINK.
Som Telia komplett kunde vil vi også få rabatt på Telia mobilabonnement, samt flere poeng som kan brukes på TV/strømmetjenester. LINK
Dekoder bruksanvisning:
- De som benytter privat router, og ikke Telia sin, må sette opp dekoderen i «trådløst» oppsett for at den skal virke skikkelig, selv om den er koplet med nettverkskabel. https://www.telia.no/.../oppkobling-tv/oppkobling-telia-box/
- Videre veiledning på dekoder oppsett finnes her: www.telia.no/kundeservice/tv/oppkobling-tv/forstegangsoppsett-telia-box/
- Hvordan velge kanaler og strømmetjenester www.telia.no/kundeservice/tv/velg-hva-du-vil-se/
Bytte av avtale fra Telenor til Telia.
I forbindelse med utløp at Telenor sin avtale med AHL juni 2023 så ble det hentet inn tilbud fra alle relevante leverandører i markedet, vi hadde en lang og omfattende prosess med å vurdere, og satt opp en detaljert sammenlikning ut fra mange kriterier. I tillegg har vi erfaringer med Telenor avtalen. Dette ble vurdert av styret i samarbeid med en arbeidsgruppe av beboere, og enstemmig anbefaling fra gruppen var å bytte til Telia. Noen momenter fra denne vurderingen som kan nevnes:
- I fjor vinter/sommer hadde masse beboere store problemer med Telenor, mange uforklarlige utfall, vi opplevde at Telenor ikke tok dette seriøst, og var i liten grad interessert i å ta tak i det. Daværende styreleder og styret brukte mye tid på dette, både med enkelte beboere og mot Telenor, og det tok lang tid og mye jobb før vi etter vært ble tatt noenlunde seriøst.
- Vi har hatt mange saker hvor folk selv har meldt inn feil og ustabilitet til Telenor, men bare blitt forklart med at alt er sjekket, og det er ikke funnet noen feil, eller har blitt anbefalt å øke hastighet, noe som ikke hjelper dersom noe er feil.
- Mange beboere har hatt årelange føljetonger med Telenor uten å få noen god respons, og slitt i mange år med dårlig internett.
- Unødig mange beboere (over 50%) betalte for oppgradert hastighet, uten å ha bruk for det, mange hadde fått det som «gratis 3mnd prøve», og glemt å avbestille det etterpå. Max 10% av de som har oppgradert har reelt behov for det, så dette var bortkastet penger for de fleste.
- I forhold til dagens Telenor avtale har Telia avtalen dobbel data hastighet og lavere pris (faktureres via fellesfakturaen til TOBB som medfører at felleskostnadene foreløpig ikke trenger økes)
- Avgjørelse om bytte ble tatt av styret i samarbeid med en arbeidsgruppe av beboere (det ble oppfordret i jule/sommerbrev samt på FB om å melde seg til gruppa) som en enstemmig avgjørelse.
Gamle koaks kabler:
Signal inn til alle hus går nå på fiber. De gamle koaks kablene er ikke fjernet. Dersom dere ønsker å fjerne disse så vær obs på at fiber kabel kan ligge i samme gjennomføring/trase som de gamle koaks kablene. Evt skader på aktivt anlegg som følge av riving på egen eiendom må bekostes av den enkelte beboer
Andel bredbåndkostnader
Vi har fått spørsmål om hvor stor del av prisen for kabelTV og bredbånd som er bredbåndskostnader, da endel beboere får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Av totalprisen så er kr 239pr mnd bredbånd. Tidligere sto denne andelen på TOBB sin faktura, det er i følge TOBB ikke lengre mulig. Det er laget et brev fra styret her (for 2022) som dere evt kan benytte som dokumentasjon, eller dere kan sende mail til 81555520@telenor.com og be om dokumentasjon selv. (oppdatering kommer for 2023)