Bredbånd og KabelTV
Valg av ny TV/Bredbåndsleverandør
Styret etter en lang og grundig evaluering valgt Telia som ny leverandør av TV/bredbåndstjenester.
Vår nåværende avtalte løper ut mai 2023. Den nye avtalen har ca samme TV innhold, men dobbel datahastighet, til en lavere pris enn i dag, og er mer fleksibel (man kan velge mellom bare TV med ekstra mange kanaler, både TV og bredbånd, eller kun bredbånd med høy hastighet). Da AHL eier vårt interne fibernett selv, vil signaler leveres over samme fibernett somm før, men modem og router inne hos hver enkelt vil byttes.
Ved bytte av leverandør vil teknikere fra Telia komme inn i hvert enkelt hus og kople opp Telia sitt utstyr. Dette sikrer at installasjonen blir riktig og feilfri, og vil være et veldig godt utgangspunkt for et problemfritt TV og bredbånd for hver enkelt. Bytte for hver enkelt vil skje i mai/juni, og vil skje sone for sone.
Det vil komme mere info etter hvert.
-----------------------------------------------------------------------------
Beskrivelsen nedenfor gjelder den avtalen som vi nå har, og som utløper 31 mai 2023
Avtalen heter Telenor Komplett100. Pris er kr 459/mnd. Den nye prisen er ikke fastprisavtale, det vil si at prisen kan øke ved økte programkostnadet el.l.
Alle enheter har samme grunnpakke og bredbåndsavtale, i avtalen inngår 100Mbit bredbånd, TV grunnpakke med 20 faste og 100 poeng som man kan velge ytterligere kanaler for. Dette inkluderer bl.a mulighet for Viasat Sport og HBO, og man kan endre kanalvalg løpende, f.eks for å se på et program på HBO, og deretter å bytte tilbake til andre kanaler. Dette må pr i dag gjøres ved å logge inn på Telenor sin nettside.
Avtalen inkluderer fri leie av WIFi router, og alle har fått tilsendt en ny WiFi router i posten i mai/juni 2020. Dette er Telenor sin nye router designet av Snøhetta som du bl.a finner mere info om her. Telenors kundeservice kan fjernstyre den, slik at de kan sjekke oppsett og rette opp om det er noe feil. Vi vet at mange har hatt problemer med trådløsnettet, så vi ser dette som en stor fordel. Merk også at med den nye avtalen og ved bruk av den nye routeren har vi "alltid på nett" garanti, og kan ringe eksperthjelp kostnadsfritt. Se HER for beskrivelse.
Man kan også velge å benytte egen router, men vil da ikke få teknisk støtte for oppsett og feilsøking.
Merk at denne routeren er Telenor sin eiendom og ved eierskifte skal den følge huset slik som dekoderen, men fri leie er inkludert i abonnementet.
Dekoderen er beholdt fra forrige avtaleperiode, da den nye modellen som er kommet på markedet har svært lite ekstra funksjonalitet, sammenlignet med den vi har i dag. Dekoderen er Telenor sin og skal følge huset ved eierskifte, og dersom den slutter å virke, vil Telenor reparere den eller sende ut ny.
De som har CAM-modul (dekoder kort direkte i TV’en), kan fortsatt benytte dette. Dette støttes kun av Telenor, ikke av de andre leverandørene.
Ved problem med dekoder:
Telenor eier dekoderen, og dersom dekoder ikke virker kan de kontaktes. Vi har noen anbefalinger som kan prøves først:
1. Slå dekoder av og på (la den være av i minst 20 sek) med strømbryteren som sitter på baksiden ved siden av strømledningen
2. Strømspare-innstillinger, med oppdateringen i sommer ble det gjort en EU tilpasning i forhold til strømsparing ved avslått modus. Det går av å velge en modus hvor dekoderen bruker noe mere støm når den er avslått, den vil da starte opp raskere.
Oppskrift: Menu->Innstillinger->Strømsparing->Strømsparing i standby (Normal, Forbedret eller Maksimalt) -> Det må da velges Normal.
3. Tilbakestilling til fabrikkoppsett kan i noen tilfeller løse problemer med tilkobling til tjenester, bokser som henger og tilganger som ikke fungerer. Det kan gjøres via innstillinger via fjernkontrollen, eller også slik (merk at egne opptak ikke vil bli slettet):
Vipp ned deksel i front. Hold inne tannhjul, oppløsningknapp (den med firkant på, ikke rød prikk) og pil ned samtidig i 6 - 10 sekunder
Oppdatert bruksanvisning for den nye dekoder-programvaren finnes her; litt generell veiledning her. Hvis det oppleves feilkoder så kan man også forsøke å finne løsninger på denne siden, Eller ring Telenor på 91509000
Nyinnflyttede må kontakte Telenor for å registrere programkort og dekoder som hører til huset på rett person.
Telenor-avtalen har 100 mBit/s bredbåndshastighet (opp/ned). Styrets mening er at dette er tilstrekkelig dersom man ikke har spesielle behov, f.eks har server hjemme som flere skal ha tilgang til utenfra, ofte laster store filer opp/ned eller liknende. Mange i huseierlaget har oppgradert hastighet men bør vurdere om det virkelig er behov for dette. For å illustrere så kreves streaming i full HD 3-5 mbit/s, ønsker man å streame UHD-film er behovet 15-25 mbit/s. Nedlasting av full-HD film fra Netflix tar ca 60 sekunder med vår standardhastighet. Dersom dere har oppgradert og er usikker på om det virkelig er nødvendig med ekstra hastighet - gå ned til standardhastighet og se om dere merker forskjell i praksis.
Info om gammel dekoder som ikke vil oppgraderes/mister funksjonalitet
Telenor har kommet med info om at en gammel modell av dekoder med opptaksmulighet nå vil miste noe funksjonalitet, bl.a T-we, start forfra etc. Dette gjelder bl.a dekoder av modell ADB 5720 som gikk ut av produksjon i 2013, se bilde av dekoder og fjernkontroll her. (hovedkjennetegn: Sølvfarget fjernkontroll)
Oversikt over gamle og nye dekodermodeller og funksjonalitet finner du her
Gamle koaks kabler:
Signal inn til alle hus går nå på fiber. De gamle koaks kablene er ikke fjernet. Dersom dere ønsker å fjerne disse så vær obs på at:
Andel bredbåndkostnader
Vi har fått spørsmål om hvor stor del av prisen for kabelTV og bredbånd som er bredbåndskostnader, da endel beboere får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Av totalprisen så er kr 239pr mnd bredbånd. Tidligere sto denne andelen på TOBB sin faktura, det er i følge TOBB ikke lengre mulig. Det er laget et brev fra styret her (for 2022) som dere evt kan benytte som dokumentasjon, eller dere kan sende mail til 81555520@telenor.com og be om dokumentasjon selv.
Noen nyttige linker:
Valg/bytte av TV kanaler
Bruksanvisning Dekoder
Oppkopling av ny router
Valg av ny TV/Bredbåndsleverandør
Styret etter en lang og grundig evaluering valgt Telia som ny leverandør av TV/bredbåndstjenester.
Vår nåværende avtalte løper ut mai 2023. Den nye avtalen har ca samme TV innhold, men dobbel datahastighet, til en lavere pris enn i dag, og er mer fleksibel (man kan velge mellom bare TV med ekstra mange kanaler, både TV og bredbånd, eller kun bredbånd med høy hastighet). Da AHL eier vårt interne fibernett selv, vil signaler leveres over samme fibernett somm før, men modem og router inne hos hver enkelt vil byttes.
Ved bytte av leverandør vil teknikere fra Telia komme inn i hvert enkelt hus og kople opp Telia sitt utstyr. Dette sikrer at installasjonen blir riktig og feilfri, og vil være et veldig godt utgangspunkt for et problemfritt TV og bredbånd for hver enkelt. Bytte for hver enkelt vil skje i mai/juni, og vil skje sone for sone.
Det vil komme mere info etter hvert.
-----------------------------------------------------------------------------
Beskrivelsen nedenfor gjelder den avtalen som vi nå har, og som utløper 31 mai 2023
Avtalen heter Telenor Komplett100. Pris er kr 459/mnd. Den nye prisen er ikke fastprisavtale, det vil si at prisen kan øke ved økte programkostnadet el.l.
Alle enheter har samme grunnpakke og bredbåndsavtale, i avtalen inngår 100Mbit bredbånd, TV grunnpakke med 20 faste og 100 poeng som man kan velge ytterligere kanaler for. Dette inkluderer bl.a mulighet for Viasat Sport og HBO, og man kan endre kanalvalg løpende, f.eks for å se på et program på HBO, og deretter å bytte tilbake til andre kanaler. Dette må pr i dag gjøres ved å logge inn på Telenor sin nettside.
Avtalen inkluderer fri leie av WIFi router, og alle har fått tilsendt en ny WiFi router i posten i mai/juni 2020. Dette er Telenor sin nye router designet av Snøhetta som du bl.a finner mere info om her. Telenors kundeservice kan fjernstyre den, slik at de kan sjekke oppsett og rette opp om det er noe feil. Vi vet at mange har hatt problemer med trådløsnettet, så vi ser dette som en stor fordel. Merk også at med den nye avtalen og ved bruk av den nye routeren har vi "alltid på nett" garanti, og kan ringe eksperthjelp kostnadsfritt. Se HER for beskrivelse.
Man kan også velge å benytte egen router, men vil da ikke få teknisk støtte for oppsett og feilsøking.
Merk at denne routeren er Telenor sin eiendom og ved eierskifte skal den følge huset slik som dekoderen, men fri leie er inkludert i abonnementet.
Dekoderen er beholdt fra forrige avtaleperiode, da den nye modellen som er kommet på markedet har svært lite ekstra funksjonalitet, sammenlignet med den vi har i dag. Dekoderen er Telenor sin og skal følge huset ved eierskifte, og dersom den slutter å virke, vil Telenor reparere den eller sende ut ny.
De som har CAM-modul (dekoder kort direkte i TV’en), kan fortsatt benytte dette. Dette støttes kun av Telenor, ikke av de andre leverandørene.
Ved problem med dekoder:
Telenor eier dekoderen, og dersom dekoder ikke virker kan de kontaktes. Vi har noen anbefalinger som kan prøves først:
1. Slå dekoder av og på (la den være av i minst 20 sek) med strømbryteren som sitter på baksiden ved siden av strømledningen
2. Strømspare-innstillinger, med oppdateringen i sommer ble det gjort en EU tilpasning i forhold til strømsparing ved avslått modus. Det går av å velge en modus hvor dekoderen bruker noe mere støm når den er avslått, den vil da starte opp raskere.
Oppskrift: Menu->Innstillinger->Strømsparing->Strømsparing i standby (Normal, Forbedret eller Maksimalt) -> Det må da velges Normal.
3. Tilbakestilling til fabrikkoppsett kan i noen tilfeller løse problemer med tilkobling til tjenester, bokser som henger og tilganger som ikke fungerer. Det kan gjøres via innstillinger via fjernkontrollen, eller også slik (merk at egne opptak ikke vil bli slettet):
Vipp ned deksel i front. Hold inne tannhjul, oppløsningknapp (den med firkant på, ikke rød prikk) og pil ned samtidig i 6 - 10 sekunder
Oppdatert bruksanvisning for den nye dekoder-programvaren finnes her; litt generell veiledning her. Hvis det oppleves feilkoder så kan man også forsøke å finne løsninger på denne siden, Eller ring Telenor på 91509000
Nyinnflyttede må kontakte Telenor for å registrere programkort og dekoder som hører til huset på rett person.
Telenor-avtalen har 100 mBit/s bredbåndshastighet (opp/ned). Styrets mening er at dette er tilstrekkelig dersom man ikke har spesielle behov, f.eks har server hjemme som flere skal ha tilgang til utenfra, ofte laster store filer opp/ned eller liknende. Mange i huseierlaget har oppgradert hastighet men bør vurdere om det virkelig er behov for dette. For å illustrere så kreves streaming i full HD 3-5 mbit/s, ønsker man å streame UHD-film er behovet 15-25 mbit/s. Nedlasting av full-HD film fra Netflix tar ca 60 sekunder med vår standardhastighet. Dersom dere har oppgradert og er usikker på om det virkelig er nødvendig med ekstra hastighet - gå ned til standardhastighet og se om dere merker forskjell i praksis.
Info om gammel dekoder som ikke vil oppgraderes/mister funksjonalitet
Telenor har kommet med info om at en gammel modell av dekoder med opptaksmulighet nå vil miste noe funksjonalitet, bl.a T-we, start forfra etc. Dette gjelder bl.a dekoder av modell ADB 5720 som gikk ut av produksjon i 2013, se bilde av dekoder og fjernkontroll her. (hovedkjennetegn: Sølvfarget fjernkontroll)
Oversikt over gamle og nye dekodermodeller og funksjonalitet finner du her
Gamle koaks kabler:
Signal inn til alle hus går nå på fiber. De gamle koaks kablene er ikke fjernet. Dersom dere ønsker å fjerne disse så vær obs på at:
- Signal inne i huset fra fibermodem og til dekoder/TV kontakter kan fortsatt være koaks og må ikke rives
- Fiber kabel kan ligge i samme gjennomføring/trase som de gamle koaks kablene.
Andel bredbåndkostnader
Vi har fått spørsmål om hvor stor del av prisen for kabelTV og bredbånd som er bredbåndskostnader, da endel beboere får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Av totalprisen så er kr 239pr mnd bredbånd. Tidligere sto denne andelen på TOBB sin faktura, det er i følge TOBB ikke lengre mulig. Det er laget et brev fra styret her (for 2022) som dere evt kan benytte som dokumentasjon, eller dere kan sende mail til 81555520@telenor.com og be om dokumentasjon selv.
Noen nyttige linker:
Valg/bytte av TV kanaler
Bruksanvisning Dekoder
Oppkopling av ny router