Elbillading
ANEO vil bygge ut og drifte felles ladeanlegg i Sildråpeveien. I Angelltrøveien er det foreløpig ikke planlagt utbygging. Det vil bygges ut separate sikringsskap med fordeling til separate kurser for lading
Det vil bli inntill 25kW lading pr garasjerekke, og hver lader kan levere inntil 11kW dersom man lader alene/3kW dersom alle i rekka lader, og så vil dette lastbalanseres mot de andre rekkene på samme sikringsskap.
Det monteres bakplate for elbillader i alle garasjene iht påmelding, de aller fleste har tegnet seg for dette. Det koster 35kr/mnd å ha bakplate montert (nedbetaling av kostnader for utbygging) som faktureres inn i de faste kostnadene for garasje fra TOBB. Det er in gen etableringskosnader, kun månedspris. Ladeabonnement med ANEO går direkte melleom ANEO og den enkelte. Det vil bli QR kode på bakplata med direkte link til nettside for enkel tilgang til dette.
Priser ligger her Følgende informasjonsskriv er delt ut i mars 2024
Generelt:
I årene 2014 til 2016 ble de opprinnelige garasjene fra 70-tallet revet, og nye garasjer ble bygget. Garasjene ble solgt av AHL til den enkelte garasjeeier, inklusive bruksrett på garasjetomten. Garasjene kan ikke eies eller overdras til noen utenom AHL. Ved salg av bolig følger garasjen normalt boligen, men den kan omsettes fritt til andre beboere på i AHL.
Det er pr nå ingen planer om å bygge flere garasjer, slik at nyinnflyttede som ikke har garasje må leie parkeringsplass eller følge med om noen er interessert i å selge sin garasje
Forsikring:
Garasjene har felles bygningsforsikring som dekkes av fellesutgiftene som TOBB fakturerer på garasjene. Forsikringsvilkår ligger vedlagt innkallingen til årsmøte 2022, dette ligger i dokumentarkivet.
Drift og vedlikehold
TOBB fakturerer fellesutgifter for garasjer sammen med fellesutgifter for bolig, fra aug 2022 er dette kr 200/mnd iht vedtatt budsjett.
Det er utarbeidet en egen avtale om «Drift og vedlikehold av garasjene» for å sikre kostnadseffektiv organisering av disse oppgavene. Det er organisert ved at det er etablert kontaktpersoner for hver garasjerekke. Referat fra infomøte for garasjerekke- kontaktpersoner finnes HER.
Den enkelte garasjeeier har signert på denne avtalen. Dette medfører at den enkelte garasjeeier må ta aktiv del i utføring av drift og vedlikeholdsoppgaver. En konsekvens vil være at garasjeleien kan holdes lav og kun går til å dekke forsikring og strøm for lys, garasjeport åpner og avtrekksvifte som i dag. Driftsavtalen finnes HER
Referater fra øvrige møter samt øvrig info i garasjelaget ligger under Garasjer og P-plasser/garasjelaget/
Eierskifte/overdragelse av garasjer
Det er plikter og rettigheter ift garasjer, som skal overføres til ny eier ved overdragelse. Opprinnelig kontrakt (eksempelkontrakt uten navn) ved salg av garasjer fra AHL til første eier ligger her. Ved overdragelse av garasje til ny eier (enten i forbindelse med salg av bolig hvor garasjen førger med, eller ved overdragelse til en annen beboer i AHL) skal det benyttes følgende inneståelsesærklæring som skal signeres av gammel og ny eier.
Driftsavtale skal også signeres av ny eier (link i forrige avnitt ovenfor)
Maling: Garasjene er malt med Flugger Oljemaling 1462 Gråskifer (Jotunfarge).
Butinox Futura Maling Fargenavn: Grå Skifer Fargekode: 1462/S5502-Y er tilsvarende.
Sprekk/riss i betonggulv: Fra kompetent hold anbefales det å buke Weber Injeksjonsepoxy for å hindre videre vanninntrengning
I dokumentarkivet finnes en del dokumentasjon på garasjer og P-plasser Link
Avlesning av strøm og fakturering av overforbruk
Strømforbruk avleses 1 gang pr år og evt overforbruk avregnes og faktureres den enkelte.
Strøm er sist avlest ca 1 januar 2024, og forrige avlesning var 1.september 2022. dvs fakturaperiode er 16 mnd, 01.09.22-31.12.23.
Det er separat måler på hver kurs, dvs til hver garasje og på hver enkelt motorvarmerkontakt. Målerne må leses av manuelt, og det er ikke elektronisk avlesning/lagring som gjør dem mulig å få måling på hyppigere basis.
For de garasjene hvor det er montert avtrekksvifter, så er forbruk for viftene beregnet og trukket fra, dette vil fordeles likt på alle garasjene.
Minimumsgrense for utsending av faktura er 250 kr, grunnet fakturagebyr og administrasjon sender vi ikke ut faktura på lavere beløp. Dvs overforbruk på kr 249 faktureres ikke, overforbruk på kr 251 faktureres med kr 251+TOBB sitt fakturagebyr på kr 93.
Strømfakturaene som AHL har betalt i perioden er gjennomgått, og gjennomsnittlig strømpris er 1,28kr/kWh
På faktura vil det bare stå beløp, de som ønsker kan få mere detaljer om avlesning og forbruk ved å sende mail til [email protected], oppgi husnummer og nummer på garasje/P-plass.
****************************
Etter utbyggingen 2015/1016 viste det seg at garasjene var beheftet med endel feil. Det er inngått forlik med utbygger (Hageanlegg) om at det skal installeres ventilasjon, soppvask utføres, manglende fall på gulvet skal utbedres, og taklekkasjer skal utbedres. Dette arbeidet ble ferdigstilt sommeren 2020.
Sikringsskap for strøm til garasjer og nøkkel til dette
Det er felles sikringsskap for garasjer og motorvarmerkontakter, de står som regel montert på enden av en garasjerekke. Dersom sikringen har gått eller dere trenger å kople ut strøm for å intallere elbillader el.l., så har alle i styret nøkkel til sikringsskapet.
Husk å få lånt nøkkel i god tid dersom det er planlagt arbeide i garasjen som krever utkopling av sikring!
Elbil (Gammel info fra før ANEO avtale)
Elbil i garasje skal lades med fast ladeboks, ikke med "nødladeren" som følger med bilen. Eksisterende 16A kurs til hver enkelt garasje skal benyttes, max ladestrøm skal settes til 10A. Det er tillatt i følge forskriftene at ladeboks kan monteres på eksisterende 16A kurs dersom det ikke er andre effektkrevende forbrukere, som f.eks lys,portåpner, avtrekksvifte er tilkoplet, og dersom ladeboksen er låst til ladestrøm på max 10A. Ladeboks hvor brukeren selv kan endre ladestrøm til mer enn 10A via app eller via menyvalg på ladeboksen ikke er tillatt etter elforskriftene når ladeboksen står på kurs hvor annet utstyr er tilkoplet. Det er også krav til at ladeboksen skal ha integrert type B jordfeilvern (evt kan det monteres ved siden av, men de fleste ladebokser har dette integrert)
Se også presentasjoner i dokumentbiblioteket under Elbil, link her og her
Garasjeporter
Der er Hørmann garasjeporter i garasjene. Ved problemer med portene, behov for reparasjon/service/deler/ny fjernkontroll etc, så er Tore Ligård nærmeste forhandler. Portleverandoren.no på Heimdal er også forhandler
Brukermanualer for utskifting av fjernkontroll, innjustering av åpning av porten etc ligger på Bruksanvisninger under Garasjer og P plasser i dokumentarkivet.
Det er montert nødåpner på alle garasjeportene, dette er en låsesylinder som er montert øverst midt på porten. Nødåpning av garasjeporten kan være nødvendig om det er feil på selve portåpneren eller garasjeporten, eller om sikringen har løst ut.En nødåpner er en låsesylinder som går gjennom garasjeporten og er festet til utløser på motor slik at porten kan løftes manuelt. Vanligvis løser man ut denne ved å låse opp nødåpner og dra denne ut fra porten. På låsesylinderen sitter det festet en vaier, denne skal man nappe i slik at motor løses ut. Du kan da løfte porten for hånd. Alle fikk utdelt nøkkel til nødåpner sammen med fjernkontrollene ved overtakelse av garasjen.
Viktig:
1. Trekk ut støpsel av motor
2. Trykk og hold inn den gjennomsiktige tasten på motoren.
3. Sett i støpselet igjen
4. Når lampen i motoren blinker 1 gang slippes tasten.
5. Trykk 1 kort gang på den gjenomsiktige tasten på motoren.
6. Motoren begynner nå innlærings sekvens, lampen blinker mens porten åpnes og lukkes 3 ganger. Porten er nå programmert og klar til bruk.
ANEO vil bygge ut og drifte felles ladeanlegg i Sildråpeveien. I Angelltrøveien er det foreløpig ikke planlagt utbygging. Det vil bygges ut separate sikringsskap med fordeling til separate kurser for lading
Det vil bli inntill 25kW lading pr garasjerekke, og hver lader kan levere inntil 11kW dersom man lader alene/3kW dersom alle i rekka lader, og så vil dette lastbalanseres mot de andre rekkene på samme sikringsskap.
Det monteres bakplate for elbillader i alle garasjene iht påmelding, de aller fleste har tegnet seg for dette. Det koster 35kr/mnd å ha bakplate montert (nedbetaling av kostnader for utbygging) som faktureres inn i de faste kostnadene for garasje fra TOBB. Det er in gen etableringskosnader, kun månedspris. Ladeabonnement med ANEO går direkte melleom ANEO og den enkelte. Det vil bli QR kode på bakplata med direkte link til nettside for enkel tilgang til dette.
Priser ligger her Følgende informasjonsskriv er delt ut i mars 2024
Generelt:
I årene 2014 til 2016 ble de opprinnelige garasjene fra 70-tallet revet, og nye garasjer ble bygget. Garasjene ble solgt av AHL til den enkelte garasjeeier, inklusive bruksrett på garasjetomten. Garasjene kan ikke eies eller overdras til noen utenom AHL. Ved salg av bolig følger garasjen normalt boligen, men den kan omsettes fritt til andre beboere på i AHL.
Det er pr nå ingen planer om å bygge flere garasjer, slik at nyinnflyttede som ikke har garasje må leie parkeringsplass eller følge med om noen er interessert i å selge sin garasje
Forsikring:
Garasjene har felles bygningsforsikring som dekkes av fellesutgiftene som TOBB fakturerer på garasjene. Forsikringsvilkår ligger vedlagt innkallingen til årsmøte 2022, dette ligger i dokumentarkivet.
Drift og vedlikehold
TOBB fakturerer fellesutgifter for garasjer sammen med fellesutgifter for bolig, fra aug 2022 er dette kr 200/mnd iht vedtatt budsjett.
Det er utarbeidet en egen avtale om «Drift og vedlikehold av garasjene» for å sikre kostnadseffektiv organisering av disse oppgavene. Det er organisert ved at det er etablert kontaktpersoner for hver garasjerekke. Referat fra infomøte for garasjerekke- kontaktpersoner finnes HER.
Den enkelte garasjeeier har signert på denne avtalen. Dette medfører at den enkelte garasjeeier må ta aktiv del i utføring av drift og vedlikeholdsoppgaver. En konsekvens vil være at garasjeleien kan holdes lav og kun går til å dekke forsikring og strøm for lys, garasjeport åpner og avtrekksvifte som i dag. Driftsavtalen finnes HER
Referater fra øvrige møter samt øvrig info i garasjelaget ligger under Garasjer og P-plasser/garasjelaget/
Eierskifte/overdragelse av garasjer
Det er plikter og rettigheter ift garasjer, som skal overføres til ny eier ved overdragelse. Opprinnelig kontrakt (eksempelkontrakt uten navn) ved salg av garasjer fra AHL til første eier ligger her. Ved overdragelse av garasje til ny eier (enten i forbindelse med salg av bolig hvor garasjen førger med, eller ved overdragelse til en annen beboer i AHL) skal det benyttes følgende inneståelsesærklæring som skal signeres av gammel og ny eier.
Driftsavtale skal også signeres av ny eier (link i forrige avnitt ovenfor)
Maling: Garasjene er malt med Flugger Oljemaling 1462 Gråskifer (Jotunfarge).
Butinox Futura Maling Fargenavn: Grå Skifer Fargekode: 1462/S5502-Y er tilsvarende.
Sprekk/riss i betonggulv: Fra kompetent hold anbefales det å buke Weber Injeksjonsepoxy for å hindre videre vanninntrengning
I dokumentarkivet finnes en del dokumentasjon på garasjer og P-plasser Link
Avlesning av strøm og fakturering av overforbruk
Strømforbruk avleses 1 gang pr år og evt overforbruk avregnes og faktureres den enkelte.
Strøm er sist avlest ca 1 januar 2024, og forrige avlesning var 1.september 2022. dvs fakturaperiode er 16 mnd, 01.09.22-31.12.23.
Det er separat måler på hver kurs, dvs til hver garasje og på hver enkelt motorvarmerkontakt. Målerne må leses av manuelt, og det er ikke elektronisk avlesning/lagring som gjør dem mulig å få måling på hyppigere basis.
For de garasjene hvor det er montert avtrekksvifter, så er forbruk for viftene beregnet og trukket fra, dette vil fordeles likt på alle garasjene.
Minimumsgrense for utsending av faktura er 250 kr, grunnet fakturagebyr og administrasjon sender vi ikke ut faktura på lavere beløp. Dvs overforbruk på kr 249 faktureres ikke, overforbruk på kr 251 faktureres med kr 251+TOBB sitt fakturagebyr på kr 93.
Strømfakturaene som AHL har betalt i perioden er gjennomgått, og gjennomsnittlig strømpris er 1,28kr/kWh
- Garasjer: Overforbruk utover 250kr/år faktureres. For garasjer som har skiftet eier i perioden, så er eier pr 31.12.23 fakturert, og må evt fordele internt med forrige eier. Merk at det er viktig å slå av lysrørene i garasjen, dersom lysene står på hele døgnet går det strøm for ca 1700kr/år
- Elbil: Forhåndsinnbetaling er 200kr/mnd i , dvs 3200 for perioden. Overforbruk utover dette faktureres
- Motorvarmerplasser: Forhåndsinnbetaling er 200kr/år. Overforbruk utover dette faktureres
På faktura vil det bare stå beløp, de som ønsker kan få mere detaljer om avlesning og forbruk ved å sende mail til [email protected], oppgi husnummer og nummer på garasje/P-plass.
****************************
Etter utbyggingen 2015/1016 viste det seg at garasjene var beheftet med endel feil. Det er inngått forlik med utbygger (Hageanlegg) om at det skal installeres ventilasjon, soppvask utføres, manglende fall på gulvet skal utbedres, og taklekkasjer skal utbedres. Dette arbeidet ble ferdigstilt sommeren 2020.
Sikringsskap for strøm til garasjer og nøkkel til dette
Det er felles sikringsskap for garasjer og motorvarmerkontakter, de står som regel montert på enden av en garasjerekke. Dersom sikringen har gått eller dere trenger å kople ut strøm for å intallere elbillader el.l., så har alle i styret nøkkel til sikringsskapet.
Husk å få lånt nøkkel i god tid dersom det er planlagt arbeide i garasjen som krever utkopling av sikring!
Elbil (Gammel info fra før ANEO avtale)
Elbil i garasje skal lades med fast ladeboks, ikke med "nødladeren" som følger med bilen. Eksisterende 16A kurs til hver enkelt garasje skal benyttes, max ladestrøm skal settes til 10A. Det er tillatt i følge forskriftene at ladeboks kan monteres på eksisterende 16A kurs dersom det ikke er andre effektkrevende forbrukere, som f.eks lys,portåpner, avtrekksvifte er tilkoplet, og dersom ladeboksen er låst til ladestrøm på max 10A. Ladeboks hvor brukeren selv kan endre ladestrøm til mer enn 10A via app eller via menyvalg på ladeboksen ikke er tillatt etter elforskriftene når ladeboksen står på kurs hvor annet utstyr er tilkoplet. Det er også krav til at ladeboksen skal ha integrert type B jordfeilvern (evt kan det monteres ved siden av, men de fleste ladebokser har dette integrert)
Se også presentasjoner i dokumentbiblioteket under Elbil, link her og her
Garasjeporter
Der er Hørmann garasjeporter i garasjene. Ved problemer med portene, behov for reparasjon/service/deler/ny fjernkontroll etc, så er Tore Ligård nærmeste forhandler. Portleverandoren.no på Heimdal er også forhandler
Brukermanualer for utskifting av fjernkontroll, innjustering av åpning av porten etc ligger på Bruksanvisninger under Garasjer og P plasser i dokumentarkivet.
Det er montert nødåpner på alle garasjeportene, dette er en låsesylinder som er montert øverst midt på porten. Nødåpning av garasjeporten kan være nødvendig om det er feil på selve portåpneren eller garasjeporten, eller om sikringen har løst ut.En nødåpner er en låsesylinder som går gjennom garasjeporten og er festet til utløser på motor slik at porten kan løftes manuelt. Vanligvis løser man ut denne ved å låse opp nødåpner og dra denne ut fra porten. På låsesylinderen sitter det festet en vaier, denne skal man nappe i slik at motor løses ut. Du kan da løfte porten for hånd. Alle fikk utdelt nøkkel til nødåpner sammen med fjernkontrollene ved overtakelse av garasjen.
Viktig:
- Løpehjulene bør smøres jevnlig, dersom det er pipe/skrapelyd når du åpner porten, så kan det bare være et tidsspørsmål før noen ryker. Sprayboks med universalspray CRC 5-56 el.l ser ut til å funke greit nok.
- I overkant av porten er det en gummilist som har som formål å tette i overkant av porten. Den ble brettet oppover i forbindelse med muggfjerning i garasjene, men så lenge vi ønsker mest mulig luft i garasjene anbefales det å fjerne hele gummilista.
- 1. Trygg én gang kort på tasten P på motoren. Den røde lysdioden blinker 1 gang.
2. Trykk og hold inn tasten på håndsenderen som skal programeres. Den røde lysdioden i motoren blinker raskt.
3. Slipp håndsendertasten, den er nå programert og klar. Den røde lysdioden blinker fortsatt langsomt, og er klar for at flere håndsendertaster kan programmeres (punkt 2)
4. Når ferdig programmert trykk 2 ganger på tasten P eller vent 20 sek. Motor er da tilbake i driftsmodus.
1. Trekk ut støpsel av motor
2. Trykk og hold inn den gjennomsiktige tasten på motoren.
3. Sett i støpselet igjen
4. Når lampen i motoren blinker 1 gang slippes tasten.
5. Trykk 1 kort gang på den gjenomsiktige tasten på motoren.
6. Motoren begynner nå innlærings sekvens, lampen blinker mens porten åpnes og lukkes 3 ganger. Porten er nå programmert og klar til bruk.