Generelt:
I årene 2014 til 2016 ble de opprinnelige garasjene fra 70-tallet revet, og nye garasjer ble bygget. Garasjene ble solgt av AHL til den enkelte garasjeeier, inklusive bruksrett på garasjetomten. Garasjene kan ikke eies eller overdras til noen utenom AHL. Ved salg av bolig følger garasjen normalt boligen, men den kan omsettes fritt til andre beboere på i AHL.
Det er pr nå ingen planer om å bygge flere garasjer, slik at nyinnflyttede som ikke har garasje må leie parkeringsplass eller følge med om noen er interessert i å selge sin garasje
Drift og vedlikehold av garasjene skal ivaretas av Garasjelaget. Garasjelaget rapporterer til styret i AHL. Garasjelaget ble stiftet med styre den 01.09 2019. Referatet er lagt ut under Årsmøter og Ekstraordinære Sameiermøter.
Mandat vedtatt på årsmøte mai 2021 finnes her
I dokumentarkivet finnes en del dokumentasjon på garasjer og P-plasser Link
Strømforbruk avleses 1 gang pr år og evt overforbruk avregnes og faktureres den enkelte. Avlesning/fakturering ble gjort jan 2019, og 01.09.2020
Etter utbyggingen viste det seg at garasjene var beheftet med endel feil. Det er inngått forlik med utbygger (Hageanlegg) om at det skal installeres ventilasjon, soppvask utføres, manglende fall på gulvet skal utbedres, og taklekkasjer skal utbedres. Dette arbeidet skal ferdigstilles sommeren 2020
Sikringsskap og nøkkel
Det er felles sikringsskap for garasjer og motorvarmerkontakter, de står som regel montert på enden av en garasjerekke. Dersom sikringen har gått eller dere trenger å kople ut strøm for å intallere elbillader el.l., så har alle i styret nøkkel til sikringsskapet.
Husk å få lånt nøkkel i god tid dersom det er planlagt arbeide i garasjen som krever utkopling av sikring!
Elbil
Elbil i garasje skal lades med fast ladeboks, ikke med "nødladeren" som følger med bilen. Eksisterende 16A kurs til hver enkelt garasje skal benyttes, max ladestrøm skal settes til 10A. Det er tillatt i følge forskriftene at ladeboks kan monteres på eksisterende 16A kurs dersom det ikke er andre effektkrevende forbrukere, som f.eks lys,portåpner, avtrekksvifte er tilkoplet, og dersom ladeboksen er låst til ladestrøm på max 10A. Ladeboks hvor brukeren selv kan endre ladestrøm til mer enn 10A via app eller via menyvalg på ladeboksen ikke er tillatt etter elforskriftene når ladeboksen står på kurs hvor annet utstyr er tilkoplet. Det er også krav til at ladeboksen skal ha integrert type B jordfeilvern (evt kan det monteres ved siden av, men de fleste ladebokser har dette integrert)
Se også presentasjoner i dokumentbiblioteket under Elbil, link her og her
Oppdatert info elbillading, sommeren 2021: Det arbeides med å se på å få til et felles opplegg for elbil-lading. Det anbefales derfor at de som nylig har kjøpt elbil foreløpig lader med den medfølgende ombordladeren/"husmorladeren" og ikke installerer fast ladeboks. Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon.
Ladeboks til Elbil, Utklipp fra årsmøteinnkalling 2020 (se også forrige avsnitt)
Flere og flere skaffer seg elbil, og det gir oss utfordringer med strømkapasitet i sikringsskapene som forsyner garasjer og motorvarmerplasser. Det er egen 16A kurs til hver garasje og hver motorvarmerkontakt, men hovedsikringen i sikringskapet har bare kapasitet for 10A ladestrøm til 10-12 biler samtidig. Flere av sikringsskapene har godt over 20 kurser. Dvs. at hovedsikringen ryker dersom mindre enn halvparten av bilene lader samtidig! Å legge opp nye sikringsskap med tilstrekkelig kapasitet krever graving for nye tilførselskabler og påfølgende asfaltering. Dette ville bli så dyrt, at det ikke er aktuelt.
Vi har hatt to store aktører på besøk, for å gi tilbud på et felles opplegg. Ingen av dem er interessert. Begge (i likhet med de fleste andre store) opererer med fast månedspris, og de eier infrastrukturen (separate sikringsskap, kabler, ladere etc). De må i tilfelle bygge opp nye sikringsskap med kabler etc. i parallell med vårt eget, og de har ikke sett det regningssvarende med sin driftsmodell hos oss.
Heldigvis er det nettopp kommet en løsning på markedet, som løser problemet. Denne løsningen har lastbalansering via trådløs kommunikasjon mellom måler i sikringsskapet og den enkelte ladeboks. For at dette skal fungere, må alle som installerer ladeboks heretter benytte denne laderen, samt at det må installeres en «lastfordeler» i sikringsskapet, som måler strømforbruk og fordeler til de enkelte ladebokser. Det kan IKKE tillates å installere ladebokser av annet fabrikat/type, da de ikke kan koplet mot lastbalanserings-systemet. For å få en gunstigst mulig pris, vil det noen ganger i året tas opp fellesbestilling for dem som ønsker.
De som allerede har kjøpt og installert ladebokser, trenger ikke å bytte ut disse, forutsatt at det ikke er så mange ladebokser i garasjerekka at kapasiteten allerede er sprengt.
Forslag til vedtak:
”Ved installasjon av ladeboks i fellesgarasje eller på motorvarmerplass skal det benyttes ladeboks type Easee Charge med lastfordelingsfunksjonalitet. Informasjon om installasjon av ladebokser og arbeid i sikringsskap skal sendes til styret@angelltroa.no før arbeidet påbegynnes, for å sikre at dette blir riktig.”
Garasjeporter
Der er Hørmann garasjeporter i garasjene. Ved problemer med portene, behov for reparasjon/service/deler/ny fjernkontroll etc, så er Tore Ligård nærmeste forhandler. Portleverandoren.no på Heimdal er også forhandler
Brukermanualer for utskifting av fjernkontroll, innjustering av åpning av porten etc ligger på Bruksanvisninger under Garasjer og P plasser i dokumentarkivet.
Det er montert nødåpner på alle garasjeportene, dette er en låsesylinder som er montert øverst midt på porten. Nødåpning av garasjeporten kan være nødvendig om det er feil på selve portåpneren eller garasjeporten, eller om sikringen har løst ut.En nødåpner er en låsesylinder som går gjennom garasjeporten og er festet til utløser på motor slik at porten kan løftes manuelt. Vanligvis løser man ut denne ved å låse opp nødåpner og dra denne ut fra porten. På låsesylinderen sitter det festet en vaier, denne skal man nappe i slik at motor løses ut. Du kan da løfte porten for hånd. Alle fikk utdelt nøkkel til nødåpner sammen med fjernkontrollene ved overtakelse av garasjen.
Viktig:
I årene 2014 til 2016 ble de opprinnelige garasjene fra 70-tallet revet, og nye garasjer ble bygget. Garasjene ble solgt av AHL til den enkelte garasjeeier, inklusive bruksrett på garasjetomten. Garasjene kan ikke eies eller overdras til noen utenom AHL. Ved salg av bolig følger garasjen normalt boligen, men den kan omsettes fritt til andre beboere på i AHL.
Det er pr nå ingen planer om å bygge flere garasjer, slik at nyinnflyttede som ikke har garasje må leie parkeringsplass eller følge med om noen er interessert i å selge sin garasje
Drift og vedlikehold av garasjene skal ivaretas av Garasjelaget. Garasjelaget rapporterer til styret i AHL. Garasjelaget ble stiftet med styre den 01.09 2019. Referatet er lagt ut under Årsmøter og Ekstraordinære Sameiermøter.
Mandat vedtatt på årsmøte mai 2021 finnes her
I dokumentarkivet finnes en del dokumentasjon på garasjer og P-plasser Link
Strømforbruk avleses 1 gang pr år og evt overforbruk avregnes og faktureres den enkelte. Avlesning/fakturering ble gjort jan 2019, og 01.09.2020
Etter utbyggingen viste det seg at garasjene var beheftet med endel feil. Det er inngått forlik med utbygger (Hageanlegg) om at det skal installeres ventilasjon, soppvask utføres, manglende fall på gulvet skal utbedres, og taklekkasjer skal utbedres. Dette arbeidet skal ferdigstilles sommeren 2020
Sikringsskap og nøkkel
Det er felles sikringsskap for garasjer og motorvarmerkontakter, de står som regel montert på enden av en garasjerekke. Dersom sikringen har gått eller dere trenger å kople ut strøm for å intallere elbillader el.l., så har alle i styret nøkkel til sikringsskapet.
Husk å få lånt nøkkel i god tid dersom det er planlagt arbeide i garasjen som krever utkopling av sikring!
Elbil
Elbil i garasje skal lades med fast ladeboks, ikke med "nødladeren" som følger med bilen. Eksisterende 16A kurs til hver enkelt garasje skal benyttes, max ladestrøm skal settes til 10A. Det er tillatt i følge forskriftene at ladeboks kan monteres på eksisterende 16A kurs dersom det ikke er andre effektkrevende forbrukere, som f.eks lys,portåpner, avtrekksvifte er tilkoplet, og dersom ladeboksen er låst til ladestrøm på max 10A. Ladeboks hvor brukeren selv kan endre ladestrøm til mer enn 10A via app eller via menyvalg på ladeboksen ikke er tillatt etter elforskriftene når ladeboksen står på kurs hvor annet utstyr er tilkoplet. Det er også krav til at ladeboksen skal ha integrert type B jordfeilvern (evt kan det monteres ved siden av, men de fleste ladebokser har dette integrert)
Se også presentasjoner i dokumentbiblioteket under Elbil, link her og her
Oppdatert info elbillading, sommeren 2021: Det arbeides med å se på å få til et felles opplegg for elbil-lading. Det anbefales derfor at de som nylig har kjøpt elbil foreløpig lader med den medfølgende ombordladeren/"husmorladeren" og ikke installerer fast ladeboks. Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon.
Ladeboks til Elbil, Utklipp fra årsmøteinnkalling 2020 (se også forrige avsnitt)
Flere og flere skaffer seg elbil, og det gir oss utfordringer med strømkapasitet i sikringsskapene som forsyner garasjer og motorvarmerplasser. Det er egen 16A kurs til hver garasje og hver motorvarmerkontakt, men hovedsikringen i sikringskapet har bare kapasitet for 10A ladestrøm til 10-12 biler samtidig. Flere av sikringsskapene har godt over 20 kurser. Dvs. at hovedsikringen ryker dersom mindre enn halvparten av bilene lader samtidig! Å legge opp nye sikringsskap med tilstrekkelig kapasitet krever graving for nye tilførselskabler og påfølgende asfaltering. Dette ville bli så dyrt, at det ikke er aktuelt.
Vi har hatt to store aktører på besøk, for å gi tilbud på et felles opplegg. Ingen av dem er interessert. Begge (i likhet med de fleste andre store) opererer med fast månedspris, og de eier infrastrukturen (separate sikringsskap, kabler, ladere etc). De må i tilfelle bygge opp nye sikringsskap med kabler etc. i parallell med vårt eget, og de har ikke sett det regningssvarende med sin driftsmodell hos oss.
Heldigvis er det nettopp kommet en løsning på markedet, som løser problemet. Denne løsningen har lastbalansering via trådløs kommunikasjon mellom måler i sikringsskapet og den enkelte ladeboks. For at dette skal fungere, må alle som installerer ladeboks heretter benytte denne laderen, samt at det må installeres en «lastfordeler» i sikringsskapet, som måler strømforbruk og fordeler til de enkelte ladebokser. Det kan IKKE tillates å installere ladebokser av annet fabrikat/type, da de ikke kan koplet mot lastbalanserings-systemet. For å få en gunstigst mulig pris, vil det noen ganger i året tas opp fellesbestilling for dem som ønsker.
De som allerede har kjøpt og installert ladebokser, trenger ikke å bytte ut disse, forutsatt at det ikke er så mange ladebokser i garasjerekka at kapasiteten allerede er sprengt.
Forslag til vedtak:
”Ved installasjon av ladeboks i fellesgarasje eller på motorvarmerplass skal det benyttes ladeboks type Easee Charge med lastfordelingsfunksjonalitet. Informasjon om installasjon av ladebokser og arbeid i sikringsskap skal sendes til styret@angelltroa.no før arbeidet påbegynnes, for å sikre at dette blir riktig.”
Garasjeporter
Der er Hørmann garasjeporter i garasjene. Ved problemer med portene, behov for reparasjon/service/deler/ny fjernkontroll etc, så er Tore Ligård nærmeste forhandler. Portleverandoren.no på Heimdal er også forhandler
Brukermanualer for utskifting av fjernkontroll, innjustering av åpning av porten etc ligger på Bruksanvisninger under Garasjer og P plasser i dokumentarkivet.
Det er montert nødåpner på alle garasjeportene, dette er en låsesylinder som er montert øverst midt på porten. Nødåpning av garasjeporten kan være nødvendig om det er feil på selve portåpneren eller garasjeporten, eller om sikringen har løst ut.En nødåpner er en låsesylinder som går gjennom garasjeporten og er festet til utløser på motor slik at porten kan løftes manuelt. Vanligvis løser man ut denne ved å låse opp nødåpner og dra denne ut fra porten. På låsesylinderen sitter det festet en vaier, denne skal man nappe i slik at motor løses ut. Du kan da løfte porten for hånd. Alle fikk utdelt nøkkel til nødåpner sammen med fjernkontrollene ved overtakelse av garasjen.
Viktig:
- Løpehjulene bør smøres jevnlig, dersom det er pipe/skrapelyd når du åpner porten, så kan det bare være et tidsspørsmål før noen ryker. Sprayboks med universalspray CRC 5-56 el.l ser ut til å funke greit nok.
- I overkant av porten er det en gummilist som har som formål å tette i overkant av porten. Den ble brettet oppover i forbindelse med muggfjerning i garasjene, men så lenge vi ønsker mest mulig luft i garasjene anbefales det å fjerne hele gummilista.